Duurzame helden
Kijk, voor een duurzaam project loopt Technolab natuurlijk altijd warm. Al helemaal als dat gedaan wordt met toffe studenten met een hoop kennis en kunde. We hebben het hier over Timo (22), Sam (21) en Nadine (23). Zij doen de lerarenopleiding Aardrijkskunde aan de Hogeschool van Amsterdam en zijn nu bezig met de minor duurzaamheidseducatie. Wij spraken Sam over haar studie, luchtbellen die plastic tegengaan en natuurlijk: duurzaamheid. Lees je mee?
Ha Sam! Kun je ons wat meer vertellen over het project wat je bij Technolab doet?
“Het project is een samenwerking met Coast Busters. Coast Busters, een stichting die initiatieven ontwikkelt ter bestrijding voor de Plastic Soep, wil een bezoekerscentrum openen in Katwijk aan Zee. Vanuit Technolab schrijven wij een educatieplan voor dit bezoekerscentrum. Wij bedenken de werkvormen voor het educatieplan en leveren de informatie aan die daarbij hoort, onder andere over het plastic in de oceaan en hoe je dit kunt tegengaan. Het bezoekerscentrum is gelinkt aan het initiatief van Coast Busters genaamd de Bubble Barrier.”
De Bubble… wat?
“De Bubble Barrier. De Bubble Barrier is een belletjesscherm midden in een rivier of kanaal, het scherm zorgt ervoor dat plastic uit de gehele diepte van het water wordt gevist. Door luchtbelletjes wordt het plastic naar boven gevist. Het plastic wordt dan afgevoerd naar een opvangbak, wat vervolgens geleegd wordt. De Bubble Barrier voorkomt dat plastic in de oceanen terecht komt.”
Wat een bijzonder initiatief! Wat hoop je met het project op Technolab te kunnen bereiken?
“Ik hoop dat er op grote schaal meer bewustwording komt over duurzaamheid en over plastic. Dat is ook het uitgangspunt van Coast Busters en hun bezoekerscentrum. Verder hoop ik te leren hoe ik duurzaamheidskwesties het best kan overbrengen aan verschillende groepen. Bijvoorbeeld aan kinderen, scholieren van een middelbare school, volwassenen, toeristen of bedrijven. Ik ben benieuwd welke werkvormen we hiervoor gaan gebruiken! Daarnaast heb ik nog niet eerder met een ander bedrijf gewerkt, dus ik vind het samenwerken met Technolab én Coast Busters heel erg tof. Ik hoop op een mooi product aan het eind en een mooie reis daar naartoe!”
Kun je ons nog iets meer vertellen over de minor die je nu volgt? Duurzaamheidseducatie?
“Op de docentenopleiding leren wij niet heel veel over duurzaamheid. Het is wel een onderdeel van de opleiding, maar eigenlijk veel te klein. Daarom heb ik deze minor gekozen. Duurzaamheid is ontzettend belangrijk. Je hoort het veel om je heen, je ziet steeds meer zonnepanelen en zoveel mensen eten of leven duurzamer. Het is echt een actueel onderwerp. Door deze minor leer je hoe je het thema duurzaamheid kan overbrengen op de klas. Er is echt een volgorde hoe je dit thema aan kan pakken met de klas, samen met mijn medestudenten noem ik dat: ‘abrawoopa’. Ook wel: attenderen, begrijpen, relateren, analyseren, waarderen, oplossen, ontwerpen, presenteren en analyseren. Het gaat eigenlijk om het probleem – bijvoorbeeld dat grote complexe probleem van duurzaamheid – in stukjes hakken. Hierdoor wordt het probleem veel duidelijker voor de klas en kunnen jongeren het in hun eigen context plaatsen.”
Dit soort projecten én studenten vinden wij tof!
Heb jij een bijzonder project en wil je met Technolab samenwerken? Of wil je een online kop koffie drinken om de mogelijkheden te bespreken? Mail naar info@technolableiden.nl!